Advertoriaali toimii verkossa ja printissä

Advertoriaali toimii verkossa ja printissä

Advertoriaali on mainio tapa kertoa tuotteiden parhaista puolista – varsinkin jos ne voidaan esittää osana ihan oikeiden ihmisten ihan oikeaa elämää. Hyvä advertoriaali kertoo uskottavan ja lukijaa kiinnostavan tarinan, jossa tuote tai palvelu on isossa roolissa.

Parhaimmillaan advertoriaali palvelee lukijaa selvästi tehokkaammin kuin ”perinteinen” ilmoitus. Esimerkiksi Valion juustoista kertova addu oli Maku-lehden koko vuoden huomatuin mainos. Sen huomioarvo oli 97 % ja lukuarvo 70 % – lähes kaksinkertainen määrä elintarvikemainonnan normaaleihin lukuihin verrattuna (lähde: A-lehdet).

Dexal palautusjuomien ja -patukoiden advertoriaalisarjassa on pääosassa FIT-lehden lukijoihin vetoavia nuoria naisurheilijoita: räväkkä nyrkkeilijä Eva Wahlström, kansainvälisen uran alussa oleva aitajuoksija Nooralotta Neziri sekä salibandyhuiput Elina ja Karoliina Kujala.

Advertoriaalien säännöistä

Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnista on käytävä selvästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus ja kuka on mainostaja. Aikakausmedia julkaisi talvella 2014 uudet käytännesäännöt mainonnan tunnistettavuudesta aikakauslehdissä. Säännöissä korostetaan, että lukijan on aina voitava erottaa toimituksellinen sisältö ja mainonta toisistaan.

Kuluttaja-asiamiehen syksyllä 2013 tekemän linjauksen mukaan piilomainonta on kiellettyä myös blogeissa. Tulevaisuudessa kovaa vauhtia kasvava natiivi mainonta hakee koko ajan uusia muotoja ja siihenkin ohjeistuksia tulee varmasti lisää.

Millainen on hyvä advertoriaali?

Onnistunut advertoriaali on mainos, joka sopii yhteen median tyylin ja toimituksellisen sisällön kanssa. Se on rehellisesti kaupallinen viesti, joka oikeasti kiinnostaa lukijaa ja tarjoaa hänelle ratkaisun johonkin tarpeeseen.

Advertoriaaleja suunnitellaan aivan samoilla periaatteilla kuin muutakin mainontaa. Päästäksesi hyvään lopputulokseen sinun täytyy hallita vain kolme vaihetta:

1. Tunne tuotteen tai palvelun tarjoamat hyödyt

2. Ymmärrä kohderyhmääsi kuuluvaa ihmistä

3. Kehitä tarina, jossa lukija ja tuote kohtaavat

Siinä se. Helppoa, eikö vaan?

Oma Aika -lehdessä Amo pohjustaa tarinaa lasten, vanhempien ja isovanhempien onnellisesta joulusta pelejä testanneiden perheiden avulla. FITissä puolestaan lukijoita houkutellaan ostamaanBjörn Borgin treenivaatteitaOona Tolppasen kuvilla ja vinkeillä. (kuvat: Sami Perttilä)

Verkkoadvertoriaali on natiivia mainontaa

Verkossa advertoriaali on yksi natiivin mainonnan muoto. Verkkoaddu voi olla sisällöltään samantyyppinen kuin printtiversiokin, mutta netissä pystyy käyttämään videoita ja hyödyntämään kuvia laajemmin. Kuten City Digitalin blogissa kerrotaan, verkkopalveluissa mainonta on usein ulkoasultaan lähempänä toimituksellista sisältöä kuin painetuissa lehdissä.

Valvonnan vaikeuden takia natiivimainontaa syytetään joskus epäeettiseksi. Tähän auttaa kaksi simppeliä ohjetta: A. Kerro rehellisesti, että viestisi on mainontaa B. Tee niin kiinnostavaa sisältöä, ettei lukija välitä onko se kaupallista vai toimituksellista.

Elle.fin verkkoadvertoriaalissa esitellään Furlan tuotteita muodin ammattilaisten ja muiden tapahtumavieraiden avulla. Jutussa ja kuvateksteissä on nostettu esiin juuri tämän verkkopalvelun lukijoita kiinnostavia ajankohtaisia asioita. (kuvat: Sami Perttilä)

Sopisiko addu minun tuotteelleni?

Auttaako tuotteesi tai palvelusi ihmistä täyttämään jonkun tarpeen elämässään? Onko sillä ominaisuuksia, joita voi olla vaikea kuvailla tavallisessa mainoksessa? Haluatko esitellä laajemmin tuotteesi käyttötapoja tai -tarkoituksia? Uskotko, että vahvojen persoonien ja esikuvien avulla asiakas ymmärtää tarjoamiasi etuja paremmin ?

Jos vastasit yhteen tai useampaan kysymykseen kyllä, advertoriaali voi olla sinulle sopiva mainonnan muoto – niin printissä kuin verkossa!