Asiantuntijablogin 5 teesiä

Asiantuntijablogi on nyt kovassa huudossa, eikä syyttä. Aiheesta löytyy netistä useita mainiota alustuksia, esimerkiksi Heidi Lemmetyinen kertoo omassa blogissaan kuinka hyvä yritysjuttu vaatii omaa ääntä ja rohkeutta. Alla omat 5 teesiäni, joista toivottavasti saat apua ja inspiraatiota:

1. Kirjoita aiheesta, joka on ajankohtainen huomenna.

Sinun ei yksinkertaisesti kannata edes aloittaa kirjoittamaan asiantuntijablogia aiheesta, joka on ajankohtainen vain tänään (tai varsinkaan eilen). Sinun ei tarvitse ryhtyä futuristiksi tai ennustajaksi, mutta sinun täytyy kirjoittaa aiheesta, jota joku googlettaa pitkälle tulevaisuuteen. Esimerkiksi näitä teesejä ei ole kohdistettu sellaisille ihmisille, jotka ovat jo kirjoittaneet paljon vaan heille, jotka vasta harkitsevat asiantuntijablogin kirjoittamista.

2. Älä kirjoita mistä tiedät, vaan mistä lukijasi ei tiedä.

Lukija etsii tietoa, ei asiantuntijaa. En aio perustella teesiä tämän enempää – jos ymmärrät ja sisäistät teesin, sinusta voi tulla omalla alallasi merkittävä blogien kirjoittaja.

3. Kirjoita sellaista tekstiä, joka miellyttää sinua itseäsi.

Tämä teesi saattaa aiheuttaa näppylöitä kouluttajille, jotka kertovat, että sinun täytyy ”puhua vastaanottajan kielellä” ja ”sisäistää kohderyhmäsi arvomaailma ja tarpeet”. Juu juu, mutta ei kannata. Jos olet niin kova kirjoittamisen ammattilainen, että pystyt samaistumaan eri kohderyhmiin ja kirjoittamaan juuri heidän mieleisellään tyylillä, niin hukkaat tällä hetkellä aikaasi lukemalla tätä blogia – minulla ei ole sinulle mitään neuvottavaa. Mutta jos sen sijaan olet melko tavallinen oman alasi asiantuntija, sinun on helpointa kirjoittaa sellaista sisältöä, jota sinä itse ymmärrät ja jaksat lukea.

Mainonnassa määritellään erilaisia ostajapersoonia, joihin vedotaan sitten tietyllä sisällöllä ja tyylillä. Asiantuntijablogin kirjoittajan ei kuitenkaan kannata liikaa miettiä millainen ihminen blogia lukee, vaan sitä millainen aihe voisi jonkun ihmisen mielestä olla kiinnostava ja hyödyllinen.

4. Blogissa pitää olla vähintään yksi oma mielipiteesi.

Kertovat, että mielipiteet ovat kuin peppureikiä, kaikilla on vähintään yksi. No jos sinullakin kerran on, niin laita se esille (siis se mielipide). Mielipiteen ei tarvitse olla provosoiva tai kuohuntaa aiheuttava, se voi olla hyvin kevytkin kannanotto. Mielipide on kuitenkin jotain sellaista, joka aiheuttaa edes vähän pohdintaa, kyseenalaistamista, hyväksyntää, ylipäänsä reaktioita ja tuntemuksia. Esimerkiksi teesi numero 3 saattaa olla monen viestinnän ammattilaisen mielestä virheellinen, mutta piut paut minä siitä – se on mielestäni oikea neuvo keskiverto asiantuntijablogin kirjoittajalle.

5. Älä tee niin kuin muut tekevät, vaan niin kuin sinä haluat.

Jos sinä kerran olet oikeasti asiantuntija ja oman alasi auktoriteetti, voit haistattaa pitkät muille ja kertoa asiat juuri niin kuin ne ovat – tai ovat ainakin sinun mielestäsi! Käytä sellaista kieltä kuin haluat, vaikka sitä paljon parjattua ammattislangia. Väärin käytetty ammattislangi voi haista snobbailulta, mutta oikein käytetty ammattislangi kertoo asiantuntijuudesta.

Ja jos nyt ihan tarkkoja ollaan, sinun ei kannata liikaa välittää myöskään siitä miten sinua neuvotaan kirjoittamaan oma blogisi. Eli jos joku ”viestinnän asiantuntija” tulee tuputtamaan sinulle omia teesejään, voit surutta jättää neuvot huomiomatta!

Että sellasta. Ei muuta kuin skrivaamaan,

terveisin

Nimmari_musta

PS. Mielikuva asiantuntijuudesta pitää lähes poikkeuksetta sisällään ajatuksen oppineisuudesta, ja se puolestaan pitää sisällään ajatuksen hyvästä suomen kielen taidosta. Pidä siis huolta, että kirjoitat mahdollisimman selkeää ja kaunista kieltä. Vinkkejä kirjoittamisen prosessiin saat blogistani 5 vaihetta hyvään tekstiin.

Vastuuvapauslauseke: Tämän artikkelin kirjoittaja on parhaansa mukaan pyrkinyt välttämään teeseissään yleisimpiä latteuksia ja itsestään selvyyksiä. Jos kuitenkin katsot törmänneesi sellaisiin, kirjoittaja ei ole velvoitettu korvaamaan menettämääsi aikaa tai kokemaasi pettymystä.